Welkom op de website van Insinity Network Releases
THE INFINITE SEARCH FOR THE BALANCE OF INDUSTRIAL & BEAUTY
© 2018 Steenbergen Beeldend Kunstmaker Edwin Siol
Wie & Wat is eigenlijk Neo Realism
Ashamed for
Neo Realism - 30 Years After project
het is zo ongeveer een Jong & Vernieuwend Realisme..
In het vroege begin van de negentiger jaren, kwam er na de namen F.a.F. (For a Friend) en Corpus Deï (later Cor Pus Deï) een uiteindelijke kentering naar Neo Realism als band, c.q. projectnaam. Neo Realism is ontstaan nadat ik eigenlijk na allerhande muzikale experimenten, echt begon met het maken van songs. Songs in de zin van drums, violen, gitaren etc in een vier kwarts maatje, soms een walsje. Met name de introductie van mijn eerste drumcomputer, de Roland TR 909, tesamen men een Korg M1 muziek workstation, en de zware Casio FZ 101 sampler, maakte een overduidelijke kentering in mijn muzikale ontwikkeling.
Vanaf het prille begin van Neo Realism, onstonden er soms van die eigengereide songs, die voor mij echt de typische Neo Realism klank in zich hadden. De song hierboven, origineel geschreven ergens begin 2000 en opnieuw geremixed in 2016, genaamd Not Ashamed for is hier best een mooi voorbeeld van. Het is er slechts een van de vele, en ondanks dat ik vanaf het prille begin altijd bezig ben geweest met een grote variëteit aan stijlen. Welke mix van stijlen dat typische Neo Realism geluid veroorzaakt, kan ik moeilijk grijpen, laat staan uitleggen. Wat waren dan mijn inspiratiebronnen, bewust of onbewust in die vervlogen jaren?
Och, daar vraag je zoal wat. Death in June, Cocteau Twins, The Cure, Psychic Tv. Met name die laatste hadden soms van die tegendraads speels popliedjes, tegen folk aan hikkend. Down the memorylane van de Virgen Prunes, amai. Het waren van die mono beat songs. En meesten beïnvloed door Psychic Tv, kwam er steeds meer vorm in de Neo Realism omschrijving, genaamd One Beat Music. Niets nieuws hoor, iedereen maakt wel eens een One Beat Song. Velvet Underground heeft er ook wel een paar. Wat dacht je van Lou Reed en Laurie Anderson, met hun pareltje In Our Sleep. One Beat Perfection eerder. Het is tot de dag van vandaag nog immer de drijfveer voor het maken van een song. Daar waar een song tegendraads niets meer is dan een vlucht. Een ademing in, uit. Een loop, volgestopt met een leven van melodie en harmonie. Een golf die het gevoel raakt, en tracht een tijdsloosheid te creëren in een state of mind. Met een voorkeur voor simplisme, minimalisme. Een eenvoud tot in de kern.
The Strangest Part
Neo Realism - Unreleased (2003?)
The strangest part zoals hierboven is zo ongeveer halfweg in de ontwikkeling, en past uitstekend in de boven vermelde inspiratiebronnen. De song is ook inherent aan de inmiddels ingeburgerde Neo Realism & Insinity Network slogan, namelijk: "The Infinite search for the Balance of Industrial & Beauty". Wat zo goed als staat voor het spelen met twee feitelijk uitersten. Het rauw pijnlijke industriële, contra klassieke popsongs. De simpele vraag hoe mooi mag industriële muziek eigenlijk klinken?
Wie & wat was Neo Realism door de jaren heen?
Neo Realism is nagenoeg altijd een éénmans collectief geweest, met hier en daar een zeldzame samenwerking met de volgende mensen. Peter Schmelzle, Thorsten Scheaffer en Mistress Talina, allen uit Duitsland, en natuurlijk een tweetal pogingen met Marc Suijkerbuijk niet te vergeten. Rob Landon, USA. Antoni, Spanje.
Optredens zijn er niet, tot aan een event in 2000 te Frankfurt am Mein, Duitsland, en een paar maanden later nog een huiskameroptreden in Zuzenhausen. Hoe & wat zal misschien nog wel eens besproken worden op deze site. Het optreden staat op de poster omschreven als een FOPI event. Fopi staat voor een oude Yahoo mailingslist genaamd Family of Psychic Individuals. Hierin was ik de laatste jaren van 1990 behoorlijk actief, met btw ook een oprichting van een soort van online kunstenaarscollectief, zoals ook al geopperd op de informatiepagina van het Insinity Network.
Het optreden in The Cave, te Frankfurt was best bijzonder. Het bevatte een tweetal songs van de allereerste release ooit, en ook een internationaal samenwerkingsverband was op zich in ieder geval aanwezig. Het belabberde aantal opgedaagde bezoekers echter was een deceptie van hier tot Tokio, en ook al weet je van te voren dat dat kan gebeuren, voor mij als artiest en componist van alle stukken blijft dat als verschillende messteken in mijn rug voelen ergens.
Not to Be
Neo Realism feat 23rd Peter - Live at Zuzenhausen
Twee andere blogs & Informatie pagina's